av Tom E. Mathisen
26.03.2012
Før veien vi kjenner i dag ble påbegynt i 1896, var det kun ridevei til Rafsbotn. Fra Store-Rafsnes går veien helt opp til toppen av Rafsbotnlia. I dag ser man fortsatt tydelige spor hvor veien har gått.
Veien i 1890
Slik ble veien beskrevet i 1890:
«Den tidligere vei i dette strøg er yderst elendig, da den ikke alene gaar op og ned gjennem steile bakker og skråninger, saa der ikke er tale om at komme frem med almindeligt Læs, men oppryddet som den er en gang i gamle dage efter gammelt mønster,saa hjælper det intet, om kommunen aarlig spanderer penge paa dens farbargjørelse, den bliver kun saapas, at man til nød kan komme frem, ikke at ale om strækningen fra Elvebakken til Russeluft, hvor der kun existerer en slags ridevei..» (Hj.C. Borchgrevink).
Deler av veien er merket
Kommunen har delvis befart veien rundt Store-Rafsnes og merket deler av den (se bilde under).
"...den tredie Dag kom vi til Rafsbotten, inderst ved Altenfjord, et af de skjønneste Distrikter i Finmarken." (Stockfleth, 1841)
Rideveien til Rafsbotn. Rafsnes, 2011. Foto: Tom E. Mathisen.
Skifertransport fra Skaidi
Den gamle rideveien delte seg ved campingplassen i Lille-Rafsnes. Den ene gikk opp til Sørelvdalen og den andre gikk fram til Bunes. Veien til Sørelvdalen ble brukt til skifertransport fra Skaidi, og etter sigende skal en hest med skiferlast gått igjennom isen på et vann på vei ned til Lille-Rafsnes. Verken skiferen eller hesten ble berget.
Veien delte seg igjen ved Bunes. Derfra gikk det enda en vei opp til Sørelvdalen og en over Sørelva. Fra Sørelva gikk veien opp forbi skolen, over Hammaribakken, opp til Varasj og oppover Rafsbotnlia, på venstre side av E-6.
Kilde: Finnmarkens Amtformandskap i Altens kommunelokale, 04.08.1890.
Rideveien til Rafsbotn. Rafsnes, 2011. Foto: Tom E. Mathisen.