av Leif Roald Aslaksen
14.05.2011

Slåttetid

1. juli smakte vi de første tomatene.
4. juli, Amerikas frihetsdag, alminnelig flaggdag i Norge.
5. juli kjørte vi 28 lass tørrhøy, etter å ha vendt og såtet det. Ferdig kl. 20.
6. og 7. juli slo vi gress og luket i grønnsaksåkeren.
8. juli såtet vi høyet.
9. juli var det halv solformørkelse. Vi kastet ut noen såter, vendte noe gress, hesjet en hesje, som vi la opp og såtet igjen en del høy.
10. juli kastet vi ut noen såter, vendte noe høy og hesjet en hesje, som vi satt opp etter hvert som vi hengte. Daniel rakte med sleperiva. Så såtet vi igjen en del og kjørte inn 8 lass høy.
11. juli, sol og 28 grader celsius i skyggen. Vi vendte og såtet en del høy og kjørte inn 24 lass.
12. juli, sol og vind. Vi tok opp 100 kg blomkål og 1040 kg hodekål til frokost. Deretter kastet vi ut såtene og kjørte inn 18 lass høy. Arbeiderne var: Kari, Mary, Camilla, Torbjørn Hansen, Anker Anvik, Erling Bjørndalen, Daniel Kristiansen og jeg.
13. juli, sol og svak bris. Vi kjørte inn de siste 13 lass høy, og dermed var vi ferdige med slåtten. 91 lass høy var kommet i hus, men så var det også trangt på låven. I dag ble de første agurkene sendt herfra for salg, dessuten en del tomater.

Hans Anvik har sonet straffen

14. juli trakket vi rødbetåkeren. Det var sol og solgangsvind. Daniel slo gress i grøftekantene. Etter middag var jeg hos barbereren i Stavern og fikk klipt håret. Dyrlegen var på Torsrød en tur og så til en ku som hadde revet seg i juret. Erling tok nesetak på kua og holdt dens hode mot dens side. Anker slo tau rundt bakbeina, og så støttet vi den for at den ikke skulle falle. Den stod rolig. Dyrlegen smurte sprit på såret og pattetuppen og klipte bort det av skinnfrynsa som hang og slang. Deretter vasket han det med en gul væske og stakk opp hullet i patten, som da var grodd igjen. Han melket den. Han la en dobbel og halvstiv sene i hullet og la bandasje over. Den skulle skiftes morgen og kveld, til alt var grodd.
Kl. 22 kom Hans Anvik hjem i en drosjebil, etter å ha sittet i fengsel i 2 måneder. Hans foreløpige straff var dermed sonet. Han hadde drevet svarthandel med tyskerne i stor stil. 50.000 kroner ble beslaglagt.
Fra kl. 20 hadde sanitetsforeningen fest på kronprinstomten med nummer- og åresalg, grammofonmusikk over høyttaler og dans på plattformen. Festen varte til kl. 24. Det var samlet mye mennesker, og festen gikk i høye toner, under fyrverkeriets dekorasjoner og saker som noen ble ør av. Det var en morsom friluftsfest.

Hjemmefronten opphørte

Søndag
15. juli, sol og sommervær. Vi fikk slåttegrøten (rømmegrøt) til middag. Hjemmefronten hadde fest på soldathjemmet, for fra da av opphørte den frivillige organisasjonen, og alle ble dermed «dimittert» og ferdige. Guttene som hadde vært «over grensen» i Sverige og England, overtok vaktholdet av landet. En del av hjemmestyrken meldte seg frivillig, for å unngå eksersisen som skulle ta til. Det førstnevnte var bedre betalt.
Sanitetsforeningen fortsatte med festen i Stavern.
Leifs dagbok 1945 - Hjemmefronten opphørte
"...den tredie Dag kom vi til Rafsbotten, inderst ved Altenfjord, et af de skjønneste Distrikter i Finmarken." (Stockfleth, 1841)
Minner i korte trekk
1945 - Veidnesklubben
1946 - Byggearbeid i Rafsbotn
1947 - Handelsskole
Leif R. Aslaksen (1919 - 1984)