av Leif Roald Aslaksen
28.05.2011

August 1945

Onsdag 1. august, pent vær. Jeg tok rutebussen til Nalum skole og snakket med Ole Isaksen, som holdt på å pakke og skulle til Segelvik, Badderen i Kvænangen. Deretter gikk jeg til Foldvik og lå natta over hos Ovesen, som arbeidet hos Arne Olsen. Far og Anton Mella kom fra Hadeland.
Torsdag 2. august kl. 8 bilte jeg fra Foldvik til Stavern. Jeg trillet tøyet mitt frå Torsrød til hytta hvor jeg bodde. Hos Andvik fikk jeg oppgjør kr. 55,00, kr. 18.90 i sykekassa og 1 kg tomater. De hadde kjøpt syltesukkeret, men jeg måtte klare meg uten det, skjønt jeg var berettig på 2 av de 3 kg som falt på meg. Han sa jeg kunne begynne på jobben, så skulle jeg få sukkeret i form av syltetøy.
Fredag 3. august var jeg en tur i Larvik med bussen. Et fly landet på jordet ca 20-30 meter fra hytta. Offiserene var en tur på Soldathjemmet. En time etter startet de og fløy sin veg. En blomst i knappehullet på jobben og det norske flagg på stanga preget dagen, det var nemlig H. M. Kongens 73-årsdag.
Lørdag 4. august reparerte jeg sko til Mary og meg. Om kvelden var det fest på kronprinstomta, med loddsalg, hornmusikk og fakkeltog. Det ble betalt kr. 1 for fakkelen og solgt 680 stykker.
Søndag 5. august fortsatte de med festen. Det regnet en del ved midnatt. Mørkt fra halv elleve til fire.
Tirsdag 7. august, tordenvær og regn. Jeg reparerte sko til Anton Mella. Fersk sild til middag. Onsdag 8. august laget jeg en sagstol og brøt opp en del store stein ved hytteveggen. Far var en tur i Larvik.
Fredag 9. august bilte jeg og Anton Mella til Foldvik og tok inn hos Ovesen.
Lørdag 11. august gikk jeg gjennom 2 tyske bunkere som var skutt inn i og igjennom 2 knauser.  Nå lå de åpne og forlatt. Jeg kjøpte en liten ovn for kr. 10,00.
Mandag 13. august, varmt vær. Vi bilte fra Foldvik til Stavern. Far reiste til Larvik en tur. Et fly landet på jordet.

Rasjorneringskort

Tirsdag 14. august gikk jeg en tur til Nalum og fikk rasjoneringskort fra Forsyningsnemda. Deretter gikk jeg til Foldvik og tilbake, i alt 11 km.
Rasjonen er uforandret 1,4 kg mel, 0,2 kg farin pr uke og ½ kg margarin på 20 dager, 40 gram kaffeerstatning per uke. I det siste har vi fått ekstrarasjoner av sjokolade, kjeks, flesk, erter, sardiner, kippers, hvetemel, syltesukker og såpe. Tobakksrasjonen var i vinter 1 eske per 38 dager, i august var det 3 esker per 30 dager.
Rugen er tørr og skuronna begynner. De fleste er ferdige med tidlig-potetene. Eplehøsten slo feil, derimot blir det ganske bra med plommer og pærer.

Japan kapitulerer betingelsesløst

Onsdag 15. august, kl. 1 om natta, fikk verden det ventede svar fra Japan. De kapitulerte betingelsesløst. Kl. 17-18 ringte kirkeklokkene verdensfreden inn.
Jeg var en tur i Larvik og kjøpte en kaffekjele på anvisning. Dessuten kjøpte jeg 1 høvel, 1 sparkel, 1 vinkel og 1 skiftnøkkel.
Søndag 19. august var jeg på Soldaterhjemmet og så på en svensk film, «Storm i skjerene». Etterpå var jeg på «baren» til Hanna Tønnesen, hvor hun solgte tobakksvarer, kaker og brus. Der var det åpent til kl. 23, og guttene hadde ofte stor moro. De hadde ingen respekt for henne. Det lå to motorskøyter ved kaia. De hadde gått i trafikk mellom England og norskekysten under hele krigen. Den ene av dem hadde luftskyts bak styrhuset. I den senere tid er det kommet engelskmenn til Soldaterhjemmet.
Det er nesten like mange badegjester i Stavern ennå. Noen mener at det kan gå an å bade helt til midten av september. Det har forresten vært en sjelden bra sommer med sol og varmt og meget bading helt fra 15. juni. Staveren med stedene omkring er et meget besøkt badested om somrene, og mange fra Oslo kommer hit på ferie.
Leifs dagbok 1945 - Verdensfreden ringes inn
"...den tredie Dag kom vi til Rafsbotten, inderst ved Altenfjord, et af de skjønneste Distrikter i Finmarken." (Stockfleth, 1841)
Minner i korte trekk
1945 - Veidnesklubben
1946 - Byggearbeid i Rafsbotn
1947 - Handelsskole
Leif R. Aslaksen (1919 - 1984)